Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på det meste om Frifond. Er du fortsatt usikker, kan du kontakte en av våre rådgivere her.

Sjekke status på søknaden din? Levere sluttrapport?

Du kan logge inn på «Min side».
Logg inn

  • Før du søker

  • Hva kan vi søke om støtte til?
  • Du kan søke om støtte til nesten hva du vil – så lenge det er en aktivitet i nærheten av der du bor.

    Frifond musikk gir støtte til band, kor og sanggrupper over hele landet.

    Frifond teater gir støtte til teater, laiv, nysirkus og revy.

    Frifond barn og unge gir støtte til prosjekter for, med og av barn og unge selv.

    Her kan du sjekke om dere kan få støtte fra en av våre støtteordninger.

    Husk at:

    – Dere må bruke pengene på å gjøre noe i nærheten av der dere bor. Det betyr at dere ikke kan få penger til  å reise til en annen by eller et annet land.

    – Dere må lage aktiviteten selv. Dere kan for eksempel lage en festival, sette opp en teaterforestilling eller en konsert, men dere kan ikke betale noen for å gjøre det for dere.

    – Dere kan ikke bruke pengene på å kjøpe dyrt utstyr, som kameraer, lyd- og lysutstyr. Frifond-penger kan brukes på å leie den typen utstyr. Unntaket er støtte fra Frifond musikk, som blant annet kan brukes til å kjøpe instrumenter.

  • Hvor finner jeg søknadsskjemaet?
  • Vi anbefaler på det sterkeste at du først sjekker om det er sannsynlig at vi kan støtte prosjektet deres. Det gjør du her.

    Om det er sannsynlig at vi kan støtte prosjektet deres får du mulighet til å gå videre til søknadssystemet.

    Hvis du likevel vil gå rett til søknadsskjemaene finner du søknadsskjemaet for Frifond musikk her, Frifond teater her og Frifond barn og unge her.(Obs: Eksterne lenker!)

  • Hvordan vet vi hvilken Frifond-ordning som er riktig for oss?
  • Det er enkelt!

    Fyll ut dette skjemaet, så vil det fortelle dere hvilken ordning som sannsynligvis passer for dere og hvordan dere går fram videre for å levere søknad.

    Hvis dere likevel søker om støtte gjennom en Frifond-ordning som ikke passer deres prosjekt, hjelper vi dere med å finne riktig ordning. Det er bare å ta kontakt med oss hvis det er noe dere lurer på.

     

  • Hvem kan søke om støtte?
  • Her gjelder den samme regelen for alle Frifond-ordningene: For å kunne søke om støtte må dere være minst tre personer og 1/3 av dere må være under 26 år.

    I tillegg må aktiviteten være basert på frivillig innsats, altså kan dere ikke få lønn for den jobben dere gjør med prosjektet deres. Aktiviteten eller prosjektet kan heller ikke være i skolesammenheng.

    Det finnes også noen grupper som oppfyller disse kravene, men som likevel ikke kan søke om støtte. Det kan du lese mer om under Hvem kan ikke søke om støtte?

     

  • Hvem kan ikke søke om støtte?
  • Ifølge retningslinjene til Frifond er det noen grupper som ikke kan søke om støtte gjennom Frifond teater, Frifond barn og unge og Frifond musikk. De er:

    – Lokallag i nasjonale barne- og ungdomsorganisasjoner som får støtte gjennom Frifond organisasjon

    – grupper som skal drive aktivitet av ren privat karakter, kjøpe utstyr til personlig bruk eller kjøp av underholdningstjenester

    – grupper som driver rene innsamlingsaktiviteter

    – grupper som er eller er en del av offentlige organer eller enheter (for eksempel fylke, kommune, kulturskoler, skolefritidsordninger, kommunale fritidsklubber, FAU, aktivitetsskoler eller skoler)

    – grupper som driver med aktivitet som er et offentlig ansvar eller tilbud (for eksempel undervisning i skoletid, klassetur og skoleavslutning)

    – grupper og deres tilhørende undergrupper som omfattes av støtteordninger for tros- og livssynssamfunn

    – bedrifter (aksjeselskap, ansvarlige selskap, enkeltpersonforetak e.a.), stiftelser, samvirker eller andelslag

    – lag, foreninger eller grupper som er knyttet til Norges Idrettsforbund (NIF) eller er et særforbund i NIF

  • Er det noen søknadsfrist?
  • Nei. Frifond barn og unge, Frifond teater og Frifond musikk har ingen søknadsfrister – her er det bare å søke i vei!

    Lurer du på om du kan få støtte? Det kan du sjekke her.

  • Hva kan vi ikke bruke pengene på?
  • Det finnes noen ting dere ikke kan bruke Frifond-penger på. For eksempel

    – Betale lønn eller honorarer til de involverte (her er unntaket Frifond teater, hvor man kan lønne inntil to kunstnerisk ansvarlige)

    – Kjøpe pc/mac/mobil

    – Reise utenlands

    – Reise på turné

    Les mer om hva man kan og ikke kan bruke penger på i retningslinjene for støtteordningene.

  • Hvor mye penger kan vi søke om?
  • Det varierer litt, og kommer an på hvilken ordning dere søker på og hva dere vil søke om støtte til. Usikker på hvilken ordning som passer? Her kan du sjekke om vi kan støtte dere.

    Så hvor mye penger kan vi få fra

    Frifond musikk? 

    – Band: 6000 kroner

    – Større grupper: 10.000 kroner

    – Festival eller konsert: 35.000 kroner

    Frifond teater?

    – Teater- eller danseforestilling: 40.000 kroner

    – Kurs: 10.000 kroner

    Frifond barn og unge?

    – Prosjektstøtte: 35.000 kroner

  • Kan voksne søke på vegne av barn og unge?
  • Ja, men det er viktig at barn og unge selv er involvert i utviklingen og gjennomføringen av prosjektet.

    Husk at for å få støtte fra en av våre støtteordninger må 1/3 av deltakerne være under 26 år. Det vil si at om dere skal sette opp en teaterforestilling med 30 personer, må minst 10 av dem være under 26 år.

  • Skal jeg bruke et søknadsskjema?
  • Jepp. Du kan sjekke om du kan få støtte til prosjektet ditt via denne lenken. Hvis det er sannsynlig at du kan få støtte, tar skjemaet deg videre til søknadsskjemaet.

    Har du allerede søkt Frifond før, og opprettet en bruker? Da kan du logge inn via Min side og søke om støtte til et nytt prosjekt.

  • Kan man søke flere ganger i året?
  • Det kommer an på hvilken av ordningene du søker støtte fra.

    Man kan bare få støtte gjennom Frifond musikk én gang i året.

    Gjennom Frifond barn og unge kan hver gruppe motta maksimalt 35.000 kroner i året. Disse midlene kan dere fordele utover flere ulike søknader, men samlet sett kan ikke søknadssummen overstige 35.000 kroner.

    Gjennom Frifond teater kan hver gruppe motta maksimalt 120.000 kroner i året. Her gjelder det samme prinsippet som for Frifond barn og unge – altså at dere kan fordele den summen utover flere ulike søknader. Husk at maksbeløpet per søknad (40.000 til forestilling/revy/laiv og 10.000 til kursaktivitet) likevel gjelder.

  • Hva er et prosjekt?
  • Et prosjekt er en bestemt aktivitet, som man gjør over en begrenset tidsperiode.

    For eksempel vil det være et prosjekt å planlegge og gjennomføre en festival eller teaterforestilling, lage nasjonaldagsfeiring, spille inn musikk eller lage en musikkvideo.

    Men hvis dere for eksempel er en organisasjon, kan dere ikke søke om støtte til det vi kaller driftsutgifter. Det kan være alt fra husleie, innkjøp av ny printer til kontoret, internett eller telefonabonnement.

  • Hvordan søker vi?
  • Fyll ut dette skjemaet. Det tar deg videre til søknadsskjemaet vårt, hvor du kan fylle ut mer informasjon om deg og gruppen du søker om støtte sammen med.

    Vi jobber med å oppdatere utseendet på søknadsskjemaene våre, og de vil være klare om kort tid.

     

  • Mens du venter på svar

  • Når får jeg svar på søknaden?
  • Det pleier å ta rundt fire uker å få svar på søknaden. Noen ganger kan det gå raskere, andre ganger kan det ta noe lengre tid.

    Dessverre har vi ikke mulighet til å prioritere søknader opp i søknadsbunken, så her kan det lønne seg å søke i god tid før dere skal gjennomføre prosjektet.

  • Hvordan vet jeg at søknaden har kommet frem?
  • Når du har fylt ut alle feltene og levert søknaden din, vil du få en e-post fra oss i Frifond.
    I den ber vi deg om å bekrefte e-postadressen din og det er først etter at du har bekreftet e-postadressen din vil søknaden bli sendt inn.
  • Hvordan vet jeg at søknaden er ferdigbehandlet?
  • Du kommer til å få en e-post fra oss når søknaden din er ferdigbehandlet.

    Vanlig behandlingsting er fire til fem uker. Noen ganger tar det kortere tid, andre ganger tar det lengre tid.

  • Hva skjer om jeg får avslag?
  • Det er ikke noe farlig å få avslag på søknaden til Frifond.

    Noen får avslag fordi gruppa eller aktiviteten ikke kan få støtte på grunn av retningslinjene. Det gjelder hvis dere for eksempel er en skoleklasse, søker om penger til russebussen eller søker om penger for å reise på tur til utlandet.

    Andre får avslag fordi søknaden ikke var konkret nok. Hvis det er tilfellet anbefaler vi at du tar kontakt med en av de fine folka i Frifond for å få hjelp til å skrive en ny søknad.

  • Etter du har fått støtte

  • Hva er et kodebrev?
  • Dette er et brev vi sender til deg i posten, hvis søknaden din om å få støtte blir godkjent.

    Brevet inneholder en kode som du bruker til å signere akseptskjemaet inne på Min side.

    Vi beklager at dette foregår på en litt gammeldags måte, men vi jobber med å oppdatere systemene våre, slik at dette forhåpentligvis snart kan foregå digitalt.

  • Hvorfor virker ikke kodebrevet mitt?
  • Det kan være flere grunner til dette. Kodebrevet kan ha gått ut på dato, eller blitt ugyldig hvis du har endret adresse i søknadssystemet etter at vi sendte kodebrevet.

    Ta kontakt med oss i Frifond om du enten ikke har fått kodebrev, eller det ikke fungerer, så sender vi deg et nytt.

  • Hva er et akseptskjema?
  • Akseptskjemaet fungerer som en kontrakt mellom deg og Frifond.

    For å signere akseptskjemaet må du logge inn på Min side og bruke koden fra kodebrevet du har fått tilsendt i posten.

    Det kan ta noen dager fra kodebrevet sendes, til du får det hjem i postkassa.

    Når du signerer akseptskjemaet bekrefter du at:

    – Du skal følge det som står i retningslinjene

    – At du skal bruke pengene på den måten du har sagt at du skal bruke dem

    – At Frifond kan kreve at du betaler tilbake pengene hvis du bruker dem på en annen måte enn det du har sagt

  • Kan man signere akseptskjema om man er under 18 år?
  • Du kan søke Frifond hvis du er under 18 år, men den som signerer akseptskjemaet må være over 18 år.

    Det er fordi den personen som signerer akseptskjemaet også er ansvarlig for at pengene blir brukt i henhold til retningslinjene og står som juridisk ansvarlig for prosjektet.

    Hvis dere er i tvil om noe rundt aldersgrenser og signering av akseptskjemaet, ta kontakt med oss.

  • Hvordan lage rapport?
  • Du lager rapporten inne på Min side.

    I rapporten må det stå hvordan det gikk med prosjektet deres, men det trenger ikke å være langt. For eksempel:

    – Hvor mange var med på aktiviteten? 

    – Hva gjorde dere?

    – Hva gikk bra?

    – Hva gikk ikke fullt så bra?

    Rapporten må også inneholde et regnskap for prosjektet, og før du sender rapporten må du laste opp kvitteringene som viser hva dere brukte pengene på.

  • Hvordan levere rapport?
  • Å sende rapport til Frifond er veldig lett! 

    Når dere har gjennomført prosjektet deres logger du deg inn på søknaden deres via Min side.

    Når du har fått logget deg inn trykker du på rapport, og svarer på de spørsmålene. Du trenger ikke skrive langt, det viktigste er at vi får vite hvordan det gikk med prosjektet deres.

    Etterpå fyller du ut regnskapet og laster opp kvitteringene. 

  • Hvordan utsette rapporteringsfrist?
  • Når du logger inn på Min side for å levere rapport står det også en frist for å levere den rapporten.

    Du kan velge «søk om utsatt rapporteringsfrist», og dermed søke om å få levere rapporten seinere enn det som står.

    Det går også an å ta kontakt med en av oss i Frifond, så finner vi ut av det sammen.

  • Hvordan endre budsjett / omdisponere pengene?
  • Innimellom oppstår det uforutsette hendelser i løpet av en prosjektperiode, og da kan det være lurt å endre budsjettet, eller gjøre det vi kaller å omdisponere pengene.

    Det er viktig at dere spør oss i Frifond om det er greit før dere bruker pengene på en annen måte enn dere har oppgitt i budsjettet dere sendte til oss med søknaden.

    Du kan søke om omdisponering av pengene inne på Min side.

  • Må vi sende inn alle kvitteringene?
  • Ja, det må dere. Det er fordi vi i Frifond må vite at dere har brukt pengene til det dere har sagt at dere skal bruke dem til.

    Det enkleste er å ta bilder av kvitteringene med telefonen, og laste de opp som vedlegg når du leverer rapporten inne på Min side. Pass på at det er mulig å lese det som står på kvitteringen. 

    Kvitteringene kan også sendes til oss på e-post, men da må dere huske å merke e-posten med søknadsnummeret deres.

    Hvis du heller vil sende kvitteringene i posten er det viktig at du tar kopi av kvitteringene og kun sender oss kopiene, og beholder de originale kvitteringene selv. Husk å skrive søknadsnummeret deres i brevet. Adressen vår finner du her

  • Må vi betale tilbake pengene?
  • I utgangspunktet trenger dere ikke betale tilbake pengene.

    Vi i Frifond kommer imidlertid til å kreve tilbake hele eller deler av støtten dere fikk hvis:

    – Dere ikke har brukt opp alle pengene dere fikk

    – Dere har gått i overskudd

    – Dere har brukt pengene på noe annet enn det dere fikk penger til (altså det dere har oppgitt i budsjettet i søknaden)

    – Dere har brutt noen av retningslinjene

    Hvis vi kommer til å kreve tilbake noen av pengene kommer dere til å få beskjed om dette via epost, etter at vi har behandlet rapporten deres.

    I eposten står det hvor mye av støtten dere må betale tilbake og til hvilket kontonummer dere skal betale.

  • Profil og passord

  • Glemt passord
  • Har du glemt passordet ditt? Gå til Min side og trykk på lenken «glemt passord». Da skal du få tilsendt nytt passord på epost-adressen du registrerte deg med.

    Fungerer det ikke? Ta kontakt med en av oss i Frifond, så hjelper vi deg!

  • Opprette bruker
  • I det du begynner på søknadsprosessen, oppretter du også en bruker til søknadssystemet vårt.

    Brukernavnet ditt er epostadressen din og passordet velger du selv når du oppretter brukeren din.

  • Jeg skjønner ikke hva passordet mitt er.
  • Passordet ditt i Frifond sitt søknadssystem ble sendt til deg i den aller første eposten du fikk fra Frifond.

    Det er passordet som står etter «Ditt midlertidige passord for å logge inn, skulle lenken over ikke virke». Hvis det passordet ikke virker, anbefaler vi at du trykker «glemt passord», for å få tilsendt et nytt.

    Du burde bytte passordet første gangen du logger inn i systemet vårt.

Snakk med en av våre veiledere

Vi hjelper deg gjerne!